28. 5. 2009

Martin Ludvík: Snílek? Vizionář? Mimozemšťan?

Ani já nemohu nepodlehnout nutkání spasit svět komentářem ohledně Martinova počínání s dražbou obchodní známky Excalibur či jeho příslibům o oživení toho časopisu.

Nejsem prvním ani posledním člověkem, jež svůj čas věnuje soumraku tištěných periodik a tak nechci mlátit slámu, která je již řácky promlácená a známá. Pokles nákladů je zřejmý, problémy mediálních domů soustředících se na "print" také. Plačtivé a zhůvěřilé úvahy nad myšlenkou, že zánik printu znamená zánik žurnalistiky patrně také zasáhly patřičnou část obecenstva.

A do této chvíle přijde -ml- s ideou oživení časopisu Excalibur. A to tak grandiózním způsobem, že v něm nebudou žádné recenze, neboť čtenář si zaslouží něco mnohem lepšího, a tak když Excalibur recenze vymyslel (sic!), tak je teď může zrušit.

Historické okénko

Excalibur byl především zpočátku časopis - a to si řekněme otevřeně - příšerný. První vydání byla strašlivá stylisticky, obsahově a některé věty nedávaly žádný smysl. Pozitivem však bylo, že šlo o první periodikum věnovaném počítačovým hrám. Do té doby si člověk česky o hrách početl leda tak v Elektronice, ze které si mohl opsat "hru" přistání na měsíci. Jediným konkurentem byl ojedinělý vydavatelský počin časopiseckého formátu "Počítačové hry", který kvalitou Excalibur převyšoval o třídu.

Ani příchod Score kvalitou na trhu periodik o počítačových hrách nezahýbal. Věty a souvětí sice dávala smysl - ale tou dobou i v Excaliburu šla laťka nahoru. Jedinou zábavnou věcí na Score byly všeliké převraty na šéfredatorských postech typu Andrew + Ice proti všem, Andrew proti Ice. Ice proti Andrewovi. Všichni proti Ice a Andrewovi. Kdo tenkrát nebyl šéfredaktorem Score, jako by neexistoval.

Světlým okamžikem byl toliko čas Tomáše Mrkvičky na pozici šéfredaktora, který se tehdy revolučně pokusil i do světa počítačových her vnést trochu novinařiny.

První alespoň trochu profesionální přístup vnesl do branže Level v okamžiku, kdy do něj vstoupil Vogel publishing - byť upřímně se na můj vkus zastavil příliš brzo.

Dnes máme situaci dočista odlišnou, než byla v raných 90. letech. Lidé již plus minus tuší co je to časopis, máme tu texty, obrázky, fóra či videa umístěná bezplatně na internetu. A co v první polovině 90 let vyvolávalo nadšení mezi "nerdy", dnes nemá šanci.

Ale nejde jenom o "časopiseckou" kvalitu. Osobně jsem přesvědčen, že s printem má celý obor počítačových her problém. Koho dnes mohou zajímat recenze na počítačové hry? Kdo si chce o hře číst? Když už, tak se chci na hru koukat. To vydá za tisíc slov.

V okamžiku, kdy valná čás populace, kterou mohou počítačovéhry zajímat, má přístup k internetu, psané recenze to pomalu odsouvá k neúspěchu. Formátem, který nastupuje, jsou videorecenze. A tím nemyslím videorecenze, s vtipnou větou na začátku, vtipnou větou na konci a do toho někdo s logopedickou vadou čte recenzi z papírku (R.I.P Gamepage). Myslím útvar, kde obraz spolupracuje s textem, kdy autor je odborně erudován, ví co chce sdělit a umí s tímto médiem i pracovat. A celé to trvá max 10minut.

Upřimně řečeno - udělat takovou recenzi dá více práce než recenzi napsat. A tím nemyslím, jenom technické a dovednostní problémy. Ale fakt, že vše co recenzent chce sdělit, musí také názorně ukázat. A to zabere sakra času. A peněz. Pár nadějných vlaštovek jsem shlédnul díky Ondrovi Broukalovi - ale kvalitní následovníky vidět není.

A psaná informace? I tam podle mě tištěná periodika pomalu ztrácí dech. Když dostanu videorecenzi, tak mě tak maximálně zajímají krátké novinky a názory. A oba formáty, se do tištěného časopisu nehodí. Naproti tomu se ideálně hodí do formátu blogu či podcastů.

Tím potom padá i poslední "obrana" tištěných médií - a to, že časopis lze číst na záchodu. Krátké novinky i blog si přečtu pohodlně na mobilu, podcast či videorecenzi si pustím na ipodu, Blackberry, iphone, vosonicu a trilionech jiných gadgetů.

-ml- strikes back

A do tohoto prostředí se -ml- chystá přijít s novým - respektive starým - tištěným periodikem. Vypadá to šíleně - asi jako jeho pokus, kdy začal vydávat sám sobě konkurenční časopis Level, který se mu ovšem, na rozdíl od Excaliburu, podařilo prodat.

Na druhou stranu -ml- je podnikatelský fenomén. Již za dob Excaliburu si někteří jedinci mysleli, že Martin je mimozemšťan, který když se dostane do finanční tísně, tak jeho hvězdní souputníci mu někde na palouku za Prahou v létajícím talíři přivezou trakař zlata. A když se náhodou UFO opozdí, tak Martina a jeho podnikatelské plány zachrání chyba České spořitelny, která na účet jeho firmy omylem připsala dva miliony korun. Kdo nezažil, ten neuvěří.

Tak jako tak si neumím představit, že je na českém trhu místo pro nový tištěný časopis o počítačových hrách. Jednak si myslím, že "žánr" - chce-li být úspěšný se musí zabydlet na internetu, protože na papíře už dlouho nemůže hráče bavit a druhak print je v dlouhodobém útlumu.

Pro dobrý web o počítačových hrách tu místo je - protože tu zkrátka žádný kvalitní není. Bonusweb ještě nepochopil, že internet skýtá i jiné možnosti, než že místo osvitu, se text publikuje v redakčním systému a tiscali games se sice sem tam pokusí, ale nakonec jde pořád o ten starý a nepružný web, kde se už ani jd nehádá s vrecem. Za jediné solidní čtení o počítačových hrách v češtině tak považuji blog www.modrak.cz. A tím to hasne.

Otázkou ale zůstává, jestli tu existuje finanční model, který by takový internetový projekt uživil. Jenom z mediální reklamy - to těžko. A ještě k tomu letos? Ani omylem. Možná investice ze zahraničí, hračka šíleného miliardáře nebo lokalizace zahraničního webu, která bude živená spíše z prodeje her, než z reklamy.

A co z toho plyne pro Martina a jeho staronový Excalibur? Asi nic. Jenom že já jako investor, bych do projektu nedal ani fenik. A patrně si hodně rozmyslím, jestli si koupím alespoň první číslo. Pokud vyjde

I když, třeba se budeme divit co všechno se může stát, až přistane Aštarova hvězdná flotila.

5 komentářů:

Jaxx řekl(a)...

Ve výčtu našich herních webů nějak nebylo opomenuto Hrej.cz ;)

Sledgehewer řekl(a)...

To, že -ML- je emzák šířící kolem sebe atmosféru naprostého absurdna, mě nakonec přesvědčilo, že Excalibur bude. Ano, vstane jeko Fénix z popela, aby po pár číslech shořel nadobro, ale já se ne to divadlo prostě těšim! :)

Walden Lomax řekl(a)...

re Jaxx: Spis opomenuto bylo..

Jinak ne uplne souhlasim s tim, ze dnesni clovek si o hrach nechce cist - to by se dalo vztahnout na filmy (lidi se radsi podivaji) i muziku (lidi si radsi poslechnou) a rovnou kritiku v techhle oborech zrusit. Jasny - psany texty uz nejsou zalezitost 'mainstreamu', ale vytesnit je rovnou do ghetta twitteru & spol. mi prijde ponekud elitarsky ze strany lidi, co presaltovali na gadgety a netrapi je hodnoty, ktery se takovou zkratkou vytrati.

PCHe řekl(a)...

To je mysleno trochu jinak. Ne jako zanik psaneho slova. Ale ze si myslim, ze recenze psana recenze o hrach je trochu mimo. Staci srovnat moznosti jednotlivych medii.

Z ceho si clovek udela lepsi obrazek o hre? Z toho, jak mu o ni vypravi kamarad, nebo kdyz mu primo ukazuje, jak ji hraje?

Popbob řekl(a)...

Super clanok